to top

Mijn beste tip tegen slaapproblemen

Als jonge moeder slaap je niet veel. Het is niet anders: kleine kinderen huilen ’s nachts om tal van redenen, dus écht veel uurtjes breng je niet door in bed. Toch kwam mijn grootste slaapgebrek niet door de kinderen, die kwam door mijn burn-out. Gelukkig heb ik inmiddels een manier gevonden om hiermee om te gaan. Ik wil hem graag met jullie delen. 

Er is werkelijk niets vervelender dan niet in slaap kunnen vallen, terwijl de mogelijkheden er wel zijn. Mijn kinderen zijn namelijk erg goede slapers en het gebeurt dan ook vrijwel nooit dat ze ons ’s nachts wakker maken. Toch heb ik de afgelopen 1,5 jaar vaak ’s nachts wakker gelegen, trap op, trap af gelopen en allerlei manieren proberen te bedenken om in slaap te vallen. Gék werd ik ervan! Elk artikel dat je over slapen leest, heeft dezelfde strekking: we moeten met z’n allen meer slapen, want slaapgebrek is slecht voor je en daar krijg je verschillende ziektes en aandoeningen van en nou ja, dat wil je niet.

Dat wilde ik inderdaad niet! Sterker nog: als je een burn-out hebt, móet je uitrusten. Maar tegelijkertijd sta je stijf van de stress. Probeer dan maar eens lekker in slaap te vallen. Mij lukte het in ieder geval niet. Maandenlang heb ik slechts 2 a 3 uur per nacht geslapen, tenzij ik een slaappil nam. En dat laatste durfde ik niet zo vaak. Juist al die berichten over hoe ontzettend we slaap nodig hebben, maakte me gespannen. Om 8 uur ’s avonds begon zat ik al gespannen op de bank: wat als het vanavond weer niet lukt? En tien minuten nadat ik in bed was gestapt, vroeg ik me al af of het ‘weer zo’n nacht’ zou gaan worden. Drie keer raden…

Ik kwam na een avondje googelen op de website www.slaapwijzer.net, van ervaringsdeskundige William. En echt: ik heb ZOVEEL aan William, zijn ontnuchterende artikelen en zijn nuttige tips te danken. De tip waar ik het meest aan heb gehad, was eigenlijk de meest logische: als je niet kan slapen, stop dan met het proberen (ugh, steeds harder je ogen dicht knijpen en steeds gefrustreerder raken als je ziet dat je weer een half uur minder kan slapen). Ga uit bed, zoek een rustig plekje in je huis en ga iets rustigs doen. Bij voorkeur niet iets met een scherm. Ga een boek lezen, schilderen, zachtjes naar muziek luisteren of desnoods de was opvouwen. Zorg er in ieder geval voor dat je de slapeloze nachten niet meer als iets enorm frustrerends gaat zien, maar als een prettige, ontspannen tijd. Je slaapt dan wel niet, maar in ieder geval heb je eventjes iets gedaan wat je leuk vindt. Doe dit net zolang tot je ogen zwaar worden en je gaat gapen: tot je merkt dat je écht moe bent. Ga dan naar bed en wacht tot de slaap je komt halen.

Negen van de tien keer viel ik daadwerkelijk in slaap. En zo niet: dan herhaalde ik het. Ik stapte uit bed, ging in onze zitzak een boek lezen en ging weer terug naar bed als ik moe was. In het aller diepste punt van mijn burn-out, heeft dit geholpen om mijn bed weer met rust en slaap te associeren, in plaats van met angst en frustratie. Soms moest ik het een paar nachten achter elkaar doen, maar uiteindelijk werkte het wel. Ik heb van tijd tot tijd nog steeds nachten waarop ik wakker lig, maar dan probeer ik alsnog hetzelfde te doen: eruit, lezen en weer terug als ik moe was.

Sowieso kan ik de site van William echt alleen maar prijzen. Zijn op de wetenschap gebaseerde artikelen zijn heel geruststellend. En juist wanneer die enorme opgelegde druk om 7 a 8 uur per nacht te slapen van de ketel wordt gehaald, lukt het om echt te ontspannen. Want dan hóef je niet, maar dan is het wel lekker om tot rust te komen in je bed.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.