Ons weekend Servië

dinsdag, juni 17, 2014 5 Permalink 1

Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind de beelden van de oorlog in wat toen Joegoslavië was zag op tv. Het maakte diepe indruk op me. Ergens was ik ook bang dat de oorlog naar Nederland zou komen, maar toen ik besefte dat dat niet zou gebeuren, kon ik opgelucht ademhalen. Eén van onze beste vrienden, Marin, heeft die oorlog wel van dichtbij meegemaakt. Hij is geboren en opgegroeid in Servië en woont daar nu nog steeds. Hij heeft ons al regelmatig een bezoekje in Amsterdam gebracht en nu besloten we dat het tijd werd om zijn land eens te gaan bekijken. Afgelopen donderdag was het zo ver.

Als ik mensen vertelde dat we naar Servië zouden gaan, werd ik raar aangekeken. “Wat ga je daar nou weer doen?”. Dat wist ik zelf ook niet zo goed. Vooral Marin bezoeken en hij zou ons zijn land laten zien. Wij zouden ons ondertussen laten verrassen. En verrast waren we! Want naast een leuke citytrip met mooie winkels, nieuwe indrukken en heerlijk eten, hebben we ook kennisgemaakt met een hele andere wereld, waarin de sporen van de oorlog nog heel duidelijk zichtbaar zijn.

Op Schiphol met een peperduur kopje thee.

Ennn we zijn er! Op naar Novi Sad!

We vlogen donderdag met Air Serbia en dat bleek een geweldige maatschappij te zijn! We kregen zelfs een menu, een uitgebreide maaltijd, meerdere drankjes en werden heel vriendelijk geholpen. Iets meer dan twee uurtjes na het opstijgen, stapten we vanuit het koele vliegtuig de overweldigende hitte in. Buiten was het al 30 graden en de zon scheen fel. Vriend Marin stond ons in de menigte enthousiast toe te zwaaien. Met zijn auto vertrokken we naar de stad waarin hij woont: Novi Sad. Het bleek een gezellige, middelgrote stad te zijn in het noorden van Servië, op ongeveer een uur rijden van het vliegveld. We gingen eerst naar zijn appartement om onze spullen te droppen en vervolgens gingen we heerlijk, typisch Servisch, lunchen. Het werd een heerlijke schaal vol met verschillende soorten gerookte/gedroogde ham en kaas. Bomvol vertrokken we vervolgens weer even naar zijn appartement. Ik was heel moe door de warmte en wilde even een dutje doen.

In de avond brachten we een bezoekje aan het strand van Novi Sad. De stad ligt namelijk aan de rivier de Donau en op een plek in de stad is er een strand aangelegd met diverse gezellige terrasjes. Ook was er een soort markt en stond er op een plein een podium, waar iedere avond optredens waren. Er hing een ontzettend gezellige sfeer. Nadat we een drankje hadden gedronken, vertrokken we naar een ander restaurant waar we ook weer heerlijk (en veel te veel!) hadden gegeten. ’s Avonds plofte ik uitgeput op bed, maar echt lekker slapen lukte niet vanwege de hitte. Ondanks Marin’s airco. Tja, als echte Nederlander (en zwangere vrouw…) had ik blijkbaar toch echt wat meer afkoeling nodig.

Onze heerlijke lunch, YUM!

Op de markt bij het strand. Een gezellige drukte met overal kraampjes met leuke spulletjes en lekker eten.

En weer thuis. Zelfs de kat had het te warm!

De volgende dag maakten we al redelijk vroeg een wandeling door het centrum om de ergste hitte voor te zijn. Gelukkig was het bewolkt, dus het was iets koeler dan de vorige dag. Marin liet ons het centrum van Novi Sad zien met overwegend mooie gebouwen in vrolijke pastelkleurtjes. Wat wel opviel was dat sommige gebouwen er juist ook heel onverzorgd uitzien. De kozijnen schreeuwen om een lakje verf en er is veel graffiti die de uitstraling van de stad niet ten goede komt. Toch vond ik het centrum leuk. Het heeft een grote straat met aan twee kanten gezellige terrasjes. Ook zijn er leuke winkels (weer eens wat anders dan H&M en Zara), en hebben we door mooie parkjes gewandeld. Later staken we de rivier over om het fort te bekijken dat aan de andere kant ligt. Wederom erg indrukwekkend, met een prachtig uitzicht op de stad en de Donau. We dronken er gezellig wat en vertrokken weer richting de airco in Marin’s huis, omdat het buiten te benauwd was geworden.

Nadat we bij Marin thuis een pizza hadden gegeten (grappig om te melden: in Novi Sad doen ze geen tomatensaus op de pizza. Die krijg je erbij in een flesje), vertrokken we naar het strand. Op één van de terrasjes gingen we De Wedstrijd van Nederland tegen Spanje kijken. Er waren meerdere mensen geïnteresseerd in de wedstrijd, en tot onze grote verrassing juichten ze ook als Nederland scoorde. We hadden een superleuke avond en na afloop van de wedstrijd bleven we nog even bij het podium kijken naar een optreden van vrienden van Marin. Vervolgens gingen we naar huis, waar we deze keer wel heerlijk in slaap vielen.

Het centrum van Novi Sad met haar prachtige kerk.

Nog een foto van ruggen, hihi.

Aah, daar zijn weer wat gezichten! Mijn liefje en ik op het fort.

Klaar voor de wedstrijd!

En een selfie met mijn liefje!

Het is misschien leuk te melden dat het eten en drinken in Novi Sad extreem goedkoop is. Een avondje uit eten in een goed restaurant met zijn drieën (we zaten bom- en bomvol!), kostte ons nog geen dertig euro. Ook de taxi’s zijn spotgoedkoop. Het instaptarief is 70 dinar (ongeveer 50 cent) en per kilometer komt er maar weinig bij. Het hele weekend namen we dus de taxi als we iets te ver moesten lopen.

Zaterdag brachten we een bezoekje aan de hoofdstad Belgrado. Wederom een hele indrukwekkende ervaring. Belgrado is veel groter dan Novi Sad, en dat is te zien. Het straalt niet dezelfde vriendelijkheid uit, want in Belgrado is maar weinig in een gezellige pastelkleur geschilderd. Op het fort na (aanrader, want je hebt er een schitterend uitzicht over de stad!) en het park dat erbij hoort, vond ik het stiekem maar een donkere stad met een sombere sfeer. Een aantal kerken en parlementsgebouwen zagen er mooi en goed onderhouden uit, de andere gebouwen waren zwart van de uitlaatgassen, zaten onder de graffiti of waren zichtbaar beschadigd door de oorlog en sindsdien niet hersteld. Toch hebben we er een leuke dag gehad: er waren terrasjes met wederom heerlijk eten, super vriendelijke bediening en er waren mooie winkels. Maar ook hierbij: een heleboel winkelpanden stonden leeg, wat de stad een treurige uitstraling gaf.

Als je goed kijkt, zie je dat er een bruidspaar fotos aan het maken is <3

Als je goed kijkt, zie je dat er een bruidspaar foto’s aan het maken is <3

Nog meer uitzicht vanaf het fort.

Heerlijke, toeristische foto van een gigantische kerk die van binnen nog niet helemaal af is.

Ai... tja, dit is ook Belgrado...

Ai… tja, dit is ook Belgrado…

In de namiddag vertrokken we naar een stadje even verderop, waar Marin’s ouders een huis hebben. Dat huis hebben ze, toen Marin nog in zijn moeders buik zat, zelf gebouwd. Het bleek een superleuk huis te zijn, met een prachtige tuin. We werden heel welkom ontvangen. Marin’s  moeder had genoeg gekookt voor de halve wereld en wij deden ondertussen ons best om zoveel mogelijk te eten. Het was allemaal even heerlijk, dus dat was het probleem niet. Maar met een extra baby in mijn buik, is er nog maar weinig ruimte voor mijn maag. Helaas. We bleven er gezellig logeren en kregen onze eigen, mooie kamer.

De volgende ochtend werden we heel fijn wakker in het dorpje van Marin’s ouders. Buiten kreeg ik een lekker kopje thee en vervolgens kregen we weer een gigantisch ontbijt voorgeschoteld. Met onder andere verse kersen van de boom in de tuin en ‘pasteitjes’ met spinazie en witte kaas. Heer-lijk! We wandelden wat door het dorp, bezochten het nabij gelegen stadje, verbaasden ons over alle graffiti, leegstand en slechte staat waarin sommige gebouwen verkeerden. Echt totaal niet wat wij hier in Nederland gewend zijn.

's Avonds nam Marin ons mee naar het huis van zijn ouders. Die wonen in een dorp een eindje van Belgrado af. Het was een superleuk huis in een schattig dorpje. En moet je die prachtige lucht zien! <3

Wat een prachtige lucht boven het Servische dorpje!

Kijk ze gaan, die boys in de kersenboom!

Wat een heerlijk ontbijtje. Verse kersen uit eigen boom dus met daarbij huisgemaakte (hoe noem je het precies?) pasteitjes van spinazie en witte kaas. Heerlijk!!!

Lekkerrrrrr!

Hmm, ja dit soort gebouwen zie je dus regelmatig. Dit was ooit een mooi hotel. Nu niet meer.

In de middag bracht Marin ons weer terug naar het vliegveld. We hadden een super bijzonder weekend gehad, zijn enorm door Marin en zijn familie in de watten gelegd en hebben veel van zijn land kunnen bekijken. Servië heeft nog meer te bieden, dus we willen er zeker nog eens naar terug. Maar toch heeft dit weekend mij ook wel laten inzien dat wij het in Nederland toch wel verdomd goed voor elkaar hebben. Alles hier ziet er mooi, schoon en onderhouden uit. Een lantaarnpaal die scheef in de grond staat, wordt meteen vervangen. En zo niet: dan klagen we er met z’n allen net zolang over, totdat hij wel wordt vervangen. Dat is in Servië helaas wel anders. En toch zou het een enorm geschikt land zijn voor vakanties en citytrips. Vooral Novi Sad is erg geschikt voor een citytrip. Je vindt er namelijk alles: een gezellig strand, een leuk centrum en heerlijk (goedkoop!!!) eten en drinken. Misschien zullen mijn vrienden over een tijdje niet meer raar opkijken als iemand “ik ga op vakantie naar Servië” zegt.

5 Comments
  • Manon
    juni 17, 2014

Het lijkt me ook heel indrukwekkend om naar zo’n land te gaan. In eerste instantie “trekt” het mij ook niet maar aan de andere kant… Je ziet wel eens hoe anders het ook allemaal kan!

• ioon

Ziet er uit als een leuke vakantie 🙂

Ik weet nog toen ik 10 jaar geleden op vakantie ging naar Kroatië dat ik zo schrok van de kapot geschoten en verlaten dorpen. Je ziet het wel op tv maar tot die tijd wist ik niet dat het zo dichtbij was! Vond dat erg indrukwekkend.

Zulke landen trekken mij ook wel. Niet über toeristisch, veel cultuur en gedreven mensen. Beetje als Tsjechië 10/15 jaar geleden. Beetje jammer alleen dat ik niet durf te vliegen. 😉

• Gwen
    juni 18, 2014

Ik kreeg/krijg precies dezelfde reacties met een vriendin in Roemenie. En het is ook echt zoals jij omschrijft hier, daar! Die gebouwen tussendoor, maar ook zoveel moois en verzorgde gebouwen. En een berg eten bij haar familie 😉 En heel veel mooie bossen en bergen enzo, geweldig land vind ik, dus dat Servie dat ook is, geloof ik direct!

• Whitney
    september 22, 2014

Ik lees dit blogje nu pas! Super leuk dat je naar Servië bent geweest. Mijn vriend is geboren in Joegoslavie en gaan er dus regelmatig naar toe, Servië. Novi Sad heb ik nog niet bezocht staat op het lijstje voor volgend jaar 🙂 Belgrado trekt me niet echt. Zelf gaan wij naar Priboj, klein dorpje maar iedereen kent het door een fabriek van vroeger voor de oorlog. Oh die “pasteitjes” pita is een van mijn favoriete gerechten, me zoontje is er ook dol op!

• Sanja
    november 24, 2014

Wat grappig dat je naar Servië bent geweest! Ik ben er geboren hihi. Zelf kom ik een aantal keer per jaar in Belgrado! Mijn vader woont er weer namelijk