to top

Tends op voedingsgebied

Ik houd van gezond eten én ik houd van social media. Combineer die twee, al is het maar voor een dagje, en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te mogen concluderen dat er bepaalde trends op het gebied van eten bestaan. Daar wil ik toch het één en ander over kwijt. Van tevoren vast een disclaimer: ik heb ‘maar’ een cursus gedaan en me suf gelezen aan boeken en tijdschriften over voeding. Ik heb geen studie of wetenschappelijk onderzoek gedaan. Wat ik hier dus verkondig is puur en alleen mijn mening, gebaseerd op een klein beetje kennis. Dus niet boos worden als ik het niet bij het rechte eindje heb, aub!

Geen suiker
Suiker lijkt de Grote Boosdoener de afgelopen maanden. Ik ken geen bekende blogger die niet, in ieder geval een tijdje, suiker uit het menu heeft geschrapt. Nu valt er iets te zeggen over het schrappen van snoep, koek en klontjes suiker in je thee. Deze suikers zijn gewoon nergens echt goed voor, behalve dat ze lekker zijn. Snelle suikers (die dus toegevoegd zijn), zorgen ervoor dat je lichaam opeens een piek glucose weg moet werken en zorgen er uiteindelijk voor dat je een energiedipje krijgt. Bovendien wordt een teveel aan suiker niet omgezet in energie (daar is het teveel voor), maar in vet, om als reserve voor mindere dagen te fungeren. Die  mindere dagen komen in onze huidige maatschappij nooit, met als resultaat dat we onnodig vet worden. Maar: suiker is zo verdomd lekker! Ik kan echt wel dagen zonder snoep, koekjes en cake, maar ik moet er niet meer aan denken dat ik nooit meer een stukje chocolade kan eten of op verjaardagen structureel taart af moet slaan. Sinds ik op de hoogte ben van de negatieve effecten van suiker, probeer ik de inname ervan wel te beperken. Maar: ik ben ook maar een mens en geniet zo nu en dan ongegeneerd van iets lekkers. Kom maar door met die insuline!

IMG_1585

Schappen die aardappels, rijst, pasta en brood!
Toch is het voor velen niet voldoende om alleen suikervrij te eten. Ik zie steeds meer mensen die ook aardappels, rijst, pasta en brood uit hun dieet schappen, omdat het volgens onder andere de Voedselzandloper ook vol met snelle koolhydraten zit. Ook zouden we de vitamines en mineralen in bovenstaande voedingsmiddelen niet perse nodig hebben. Alle voedingsmiddelen zijn prima te vervangen voor groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden. Het zal allemaal best. Ik heb er niet genoeg verstand van om hier écht iets zinnigs over te zeggen. Behalve dat ik het niet te doen vind. Ik houd van rijst, pasta, brood en aardappels. Ik eet wel alleen maar volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta, maar volgens de Voedselzandloper zouden ook die middelen geschrapt moeten worden. De gezonde alternatieven die ze bieden zijn voor mij niet praktisch genoeg. Wie staat er ’s morgens nu écht enthousiast een salade voor te bereiden, of banaan-ei-pannenkoekjes te bakken voordat ‘ie naar z’n werk moet? Het is voor een keer prima te doen, maar iedere ochtend, én middag…? Bovendien moet je oppassen dat je niet té enthousiast wordt met het vervangen van deze koolhydraten voor eiwitten: dan worden je nieren te zwaar belast. Ik probeer zoveel mogelijk groente, fruit, noten en peulvruchten in mijn dieet te verwerken, maar vul dat voor het gemak wel aan met brood, pasta, rijst en aardappelen. Omdat het makkelijker is, maar vooral omdat ik het gewoon lekker vind en omdat ik het toch niet voor me zie dat ik de rest van mijn leven crackers sta te persen van zaden.

bananenpannenkoek

Supergezond met superfoods
Een laatste trend die me enorm opvalt is die van de superfoods. Geen enkele zichzelf respecterende blogger komt tegenwoordig nog de dag door zonder een handje van deze vitamine/mineralenbommen aan het eten toe te voegen. Chiazaadjes, gojibessen, hennepzaad, moerbeien en tarwegras: je komt er niet meer omheen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik enkele van deze superfoods ook ergens achter in mijn kast heb liggen. Als ik in een goede bui ben, knal ik een handje van het één of ander in de blender om er een smoothie mee aan te vullen. Maar het komt vaker voor dat ik dergelijke producten niet aanraak. Ik geloof dat de zogenaamde superfoods wel degelijk goede vitaminen en mineralen bevatten die positief effect op ons lichaam kan hebben, maar aan de andere kant denk ik niet dat het op zichzelf voldoende is. Als je gezond en gevarieerd eet, met voldoende groente, fruit, noten en peulvruchten, dan denk ik niet dat je perse heel veel effect zal merken van dat handje chiazaad in je havermoutpapje.

fruit

Wat ik, als gewichtsconsulente maar voornamelijk gewoon als mezelf, zou aanraden aan iedereen die op zoek is naar een gezond eetpatroon: kies iets dat bij je past. Denk je dat je gemakkelijk zonder chocolademousse, donuts, brood, pasta en zure matten kan? En word je dolenthousiast van hennepzaad en gojibessen? Prima! Je zal ongetwijfeld gezond bezig zijn! Ikzelf kies er liever voor om genoeg goede voedingsstoffen tot me te nemen middels ‘gewone’, gangbare voedingsmiddelen. Hier en daar zit er ook iets ongezonds bij, want wie moet anders de kas van McDonalds spekken? Zolang ik dagelijks voor voldoende groenten en fruit zorg, kan een brownie op z’n tijd vast niet heel veel kwaad.

  • Manon

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf ook gek op brood en alles wat er maar mee te maken heeft, dus ik kan écht niet zonder hoor. Ik doe ook goed mijn best om gezond te doen maar helemaal “clean” gaan is niks voor mij. En idd: iemand moet die gele M spekken 😉

    13 maart 2014 at 15:42 Beantwoorden
  • Liza

    Ook ik heb een aantal superfoods in huis. En ontbijt nu een jaar met yoghurt en fruit plus superfoods. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar langer op voort kan dan brood in het verleden. Het bevalt mij ieder geval erg goed. Ik eet af en toe zeker nog wel brood maar dan een echt lekker broodje met veel pitten en zaden. Ik denk dat ik nu op 10% van mn vroegere broodinname zit.

    Als tip wil ik graag het boek Het Hormoongeheim van Crispijn Hartzema onder je aandacht brengen. Daar heb ik veel nieuwe dingen in gelezen! Echt heel interessant met eye openers want die chia, dat weten we nu wel haha ;))

    Groetjes Liza

    13 maart 2014 at 16:15 Beantwoorden
  • Daniëlle

    Wat een leuk artikel! Mijn moeder maakt echt de lekkerste spaghetti en het is ook nog eens super gezond!

    14 maart 2014 at 10:00 Beantwoorden

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.