to top

Een gezond eetpatroon: impulscontrole

Er was een tijd dat ik alles at waar ik trek in had. Geen idee hoe dat ontstaan is, want bij mijn ouders thuis moest ik het tot een bepaalde leeftijd altijd netjes vragen als ik iets lekkers wilde pakken. Hoe dan ook, ik vrat alles wat los en vast zat. Ook kon ik gefrustreerd 327 keer op een dag naar de koelkast lopen met de stille hoop dat er deze keer, als ik hem opende, wél iets heerlijks in verschenen was. Het was dan ook aan mijn slanke genen te danken dat ik nooit de 70 kilo lichaamsgewicht heb bereikt, al kwam ik daar na een vakantie met vrienden (kaas, wijn en snoep) wel verdomd dichtbij. 

Ik had heus wel foto’s van mezelf gezien, waarop ik zag dat ik toch wel erg chubby was geworden, maar wijtte dat altijd aan slechte belichting, een rare hoek van fotograferen of dat jurkje wat ik nadien nooit meer aan zou doen. Pas toen ik 69,6 zag verschijnen op de weegschaal, terwijl ik maar 1 meter 69 ben, wist ik dat er werk aan de winkel was. Manlief en ik gooiden alle snoep, koek en andere overtallige caloriebommen het huis uit en begonnen een gezonder eetpatroon. Ik maakte actief plannen over wat ik de volgende dag zou gaan eten, probeerde bewustere keuzes te maken en greep eerder naar fruit of groente als ik trek in iets lekkers had.

IMG_1585

De eerste weken vroeg dit nieuwe eetpatroon een enorme wilskracht. Het voelde helemaal niet bevredigend om op een worteltje te kauwen, als ik trek had in een chocolate-chip-cookie. Bovendien kwam ik erachter dat mijn alarm-moment kwam op het moment dat ik thuiskwam van mijn werk. Ik had mezelf aangeleerd om dan, als ik moe en gefrustreerd was, zonder na te denken iets te snaaien te pakken en op de bank neer te ploffen. Nu ik mezelf dat niet meer toestond, was daar het moeilijkste moment van de dag. Daar bewust van zijn, maakte wel dat ik er beter weerstand tegen kon bieden: nog even en ik kon een gezonde avondmaaltijd gaan eten.

Hoe meer pondjes er van de weegschaal verdwenen, hoe meer ik gemotiveerd raakte om het gezonde eetpatroon vast te houden. Het leek ook wel alsof fruit opeens nóg heerlijker smaakte dan ik altijd had geproefd. Ook verlangde ik naar groente, als ik dat een dag niet had gegeten. Ik was op de goede weg, en hield dat prima vol.

fruit

Ik ben na die periode ruim 8 kilo afgevallen. Inmiddels zijn er weer 2 kilo bij, maar daar kan ik mee leven. Ik houd me over het algemeen nog steeds aan mijn gezonde eetpatroon, al maak ik soms bewust keuzes voor iets ‘slechts’. Het meest blij ben ik met de impulscontrole die ik aan die periode heb overgehouden. Het komt eigenlijk nooit meer voor dat ik, zonder het te beseffen, een hele zak M&M’s wegbikkel of een zak chips leeg eet (of allebei). Ik geniet daar echt nog wel eens van, maar kies daar dan bewust voor. Ook raak ik niet meer in ‘paniek’ als er niets te snoepen in huis is. En als er wel iets te snoepen is, kan ik dat makkelijk laten staan.

Iedereen die wat wil afvallen, wil ik dan ook wijzen op hoe belangrijk die eerste periode is. De periode waarin je jezelf een ander eetpatroon oplegt en de periode waarin je je bewust wordt van je eetgedrag voor die tijd. Ik geloof er in dat iedereen uiteindelijk controle krijgt over bepaalde eet-impulsen, al kost dat tijd. Dus lieve lezers die proberen af te rekenen met overtollige kilo’s: ontdek waar je knelpunten liggen en reken daarmee af. Dat kost heel (!) veel (!!) wilskracht in het begin, maar uiteindelijk heb je er voor de rest van je leven wat aan.

  • Manon

    Mooi stukje! Heel herkenbaar, de eerste weken zijn inderdaad het moeilijkst, maar daarna kun je verleidingen goed weerstaan en een gezonder alternatief kiezen.

    10 februari 2014 at 14:45 Beantwoorden
  • anouk

    herkenbaar stukje, het omgooien van je eetpatroon is inderdaad moeilijk. ik at altijd heel gezond en sportte heel veel, maar nu ik tijdelijk verplicht rust moet houden door mijn zwangerschap, merk ik dat ik uit verveling ongezond ga eten. de combinatie met niet sporten is echt killing, over een paar maanden wordt het flink afzien voor mij

    11 februari 2014 at 10:34 Beantwoorden
  • Marieke

    Die impulsen zijn heel herkenbaar. Ik doe ook m’n best om ze onder controle te krijgen, maar dat lukt me lang niet altijd, haha.

    12 februari 2014 at 12:18 Beantwoorden

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.