to top

Tips om sporten vol te houden

We kennen allemaal dat moment wel waarop we voor onszelf redenen bedenken om niet te hoeven sporten. “Meh, het regent buiten”, “Mijn sportbuddy is ziek, dus ik blijf ook maar thuis!”, “Ik heb zo’n rotdag gehad op mijn werk!”… Omdat ik zelf meester ben in het bedenken van dit soort excuses, heb ik vandaag een lijstje gemaakt met tips om het sporten wel vol te houden. Het is pas 16 januari, we kunnen die goede voornemens niet nu al opgegeven hebben!

1. Zorg dat je een stok achter de deur hebt. Dat kan een sportmaatje zijn, om samen een aantal sportschoollessen mee te volgen. Of het kan de verplichting die een teamsport met zich meebrengt zijn. En natuurlijk is het mogelijk dat je partner je stok achter de deur is. Het is sowieso handig als die je uit huis schopt, op het moment dat je de spinningles nog kunt halen.

Hardlopen met dit uitzicht is niet echt vervelend!

Hardlopen met dit uitzicht is niet echt vervelend!

2. Als je een les of sport hebt gevonden die je niet vreselijk vindt (laten we positief blijven), zorg dan dat je daar geen lessen van mist om bullshit-redenen. Het is heel makkelijk om een keer niet naar een les te gaan, om wat voor suffe reden dan ook. Maar als je jezelf eenmaal hebt toegestaan om één les te missen, is het heel makkelijk om de volgende les ook weer een smoes voor jezelf te bedenken. Pas daar dus voor op. Zolang je niet met 65 graden koorts of twee gebroken benen op de bank ligt: GAAN!

3. Wat mij helpt, en misschien is dat heel erg suf hoor, is om leuke sportkleding te hebben. Een charmante broek met een leuk shirtje en een matchende bidon (nu ga ik wel heel ver he?) sporten toch lekkerder dan een oude joggingbroek en een verwassen T-shirt. Als je het mij vraagt, tenminste.

4. Heb je écht geen zin om jezelf van de bank te slepen? Denk dat eens aan het idee dat je daar over een uur weer kan zitten. Maar dan met een uur beweging meer en een heleboel calorieën minder. Het gevoel wat dat geeft, is geweldig. Dus even over die drempel heen, en de bank zit over een uurtje nog heerlijker dan ooit tevoren!

zumbalove

5. Werk naar een concreet doel toe. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat als je in een maand 8 keer hebt gesport, je dan iets leuks voor jezelf koopt. Op die manier heb je iets om echt voor te werken en dat kan er ook voor zorgen dat je überhaupt regelmaat krijgt in het sporten.

Hoe motiveer jij jezelf om in beweging te blijven?

  • Manon

    Toevallig! Ik had het er vanmorgen nog over met mijn vriendin. We hadden allebei nieuwe sportkleding aan en we zeiden tegen elkaar dat leuke kleding het echt leuker maakt hahaha. Ook wilde ik graag m’n nieuwe dingetjes aan en ja, ik ga thuis niet rondlopen in een felroze topje dus ik “moest” wel!

    16 januari 2014 at 16:49 Beantwoorden
  • Marieke

    Ik heb mijn BF als sportmaatje en die sleurt mij van de bank als ik geen zin heb. Ideaal!

    18 januari 2014 at 11:29 Beantwoorden

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.