Mijn favoriete gezonde ontbijtjes

woensdag, januari 8, 2014 3 Permalink 0

Laat ik beginnen met vertellen dat ik het, ondanks dat ik gewichtsconsulente ben, heel moeilijk vind om mensen over voeding te adviseren. De meningen over wat nu precies gezonde voeding is, zijn zo uiteenlopend! Dat patat niet gezond is, weten we allemaal. Maar behalve dat kunnen we over elke voedingssoort lange discussies voeren. Ook vanuit de wetenschap komen er steeds tegenstrijdige berichten. Omdat ik maar een cursusje heb gevolgd en daarnaast veel over eten lees, vind ik niet dat ik wetenschappelijk onderbouwd advies kan geven. Maar ik kan jullie wel vertellen over wat ik geleerd heb en hoe ik zelf eet. Dit logje gaat dan ook over hoe ík ontbijt en wat volgens mij het belang van ontbijten is. Doe er je voordeel mee, of niet 🙂

In de nacht komt je lichaam tot rust. Je verteert het voedsel van de vorige avond langzaam en als je ’s morgens wakker wordt heeft je lichaam nieuwe brandstof nodig. Veel mensen krijgen ’s morgens niets binnen. Die willen rustig wakker worden met een kopje koffie en vooral lekker met rust gelaten worden. Toch is het belangrijk om je lichaam deze nieuwe brandstof echt te geven. Je bloedsuikerspiegel blijft stabieler, het is goed voor je concentratie en je krijgt er energie van. Ook (daar kom je bijna niet omheen) ben je geneigd ’s middags extra veel te snoepen als je ’s morgens je ontbijt overslaat. Dat heb ik zelf enorm gemerkt.

bananenpannenkoek

Maar wat zijn nu écht gezonde ontbijtjes?

Zelf probeer ik, als het even kan, brood uit de weg te gaan. Brood bevat vooral ‘snelle’ koolhydraten die door je lichaam vrijwel direct worden omgezet in suiker. Dat zorgt voor een gigantische glucosepiek. Je lichaam moet dan veel insuline maken om die glucose weg te werken, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je sneller een dipje in je energie krijgt. Veel beter is het om een uitgebalanceerder ontbijt te nemen.

Neem bijvoorbeeld lekker een schaaltje warme havermoutpap. Ik vind het heerlijk met sojamelk, dat volgens mij een beetje naar vanille smaakt. Meestal gooi ik er dan een beetje kaneel op, en ik heb een lekker, wam ontbijtje. Ideaal voor in de winter, als het buiten koud is en je bed lekker warm. Als je er dan een stukje fruit bij neemt, ben je helemaal goed bezig.

Ik ben ook gek op de banaan-ei-pannenkoekjes die je een tijdje geleden op heel veel blogs tegen kwam. Pureer een banaan, doe er twee eieren bij en bak er mooie pannenkoekjes van. Je kan er ook blauwe bessen, kaneel, honing, walnoten en/of aardbeien bij doen. De pannenkoekjes kun je eventueel ook een dag van tevoren maken en bewaren in de koelkast. Scheelt in de ochtend weer bakken!

smoothie

Ik ontbijt ook vaak met een lekkere fruit-smoothie. Dan gooi ik allerlei soorten fruit die ik lekker vind bij een beetje yoghurt. Even in de blender en klaar is kees! Je kunt er ook groenten (spinazie, bleekselderij, boerenkool) bij doen, voor het extra gezonde effect. De zoete smaak van het fruit overheerst toch! Zorg er dan wel voor dat je verhoudingsgewijs meer fruit dan groenten gebruikt. Als je wilt dat de smoothie lekker romig wordt, doe er dan banaan en/of mango bij.

Als ik ’s morgens wat meer tijd heb, vind ik het ook lekker om omeletjes te maken met wat groenten. Heerlijk met stukjes paprika, tomaat of champignons. En prima te eten zonder brood!

Mocht je ’s morgens echt geen trek hebben, probeer jezelf aan te leren dat je toch altijd ontbijt. Je zult zien dat je er na verloop van tijd aan gewend raakt.

Hebben jullie nog ontbijt-tips?

3 Comments
  • claudia
    januari 8, 2014

    Wij ontbeten vrij simpel.. meestal een boterham met kipfilet of smeerkaas.. daarna eten de kids nog een rijstewafel of een plakje ontbijtkoek! In het weekend of wanneer de meiden vrij nemen we meer de tijd om te ontbijten!

  • lola
    januari 8, 2014

    van dat brood klopt geloof ik niet helemaal want het is wel waar dat wit brood snelle koolhydraten bevat, maar bruin brood met veel vezels niet en dat is dus ook gewoon goed voor je. fruit bevat ook heel veel suikers 😉 ik ontbijt altijd met volkoren crackers met kaas en heb nooit honger de rest van de ochtend

    • Betty
      januari 9, 2014

      Overal is inderdaad andere (tegenstrijdige) informatie te vinden. En ik eet ook wel (volkoren) brood hoor, maar dit waren mijn favoriete gezonde ontbijtjes zonder brood. Gebaseerd dus op de info die ik heb gelezen 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *