to top

Partime leerkracht, maar wat nu?

Ik heb heel veel (bij)baantjes gehad. Op mijn veertiende begon ik met een bijbaantje bij de bakker. Vanaf daar heb ik in de Thuiszorg gewerkt, als voedingsassistente in een zoekenhuis, als telefoniste bij een uitzendbureau, in een restaurant in een hotel, als barista, als dierenartsassistente en uiteindelijk na mijn opleiding aan de Pabo ben ik terecht gekomen in het onderwijs. 

Aan het einde van mijn opleiding tot dierenartsassistente kwam ik erachter dat ik mezelf het werk niet de rest van mijn leven zag doen. Het romantische idee wat je ervan kan hebben (kittens aaien en zieke honden beter maken) leek in de praktijk een stuk minder rooskleurig. Ik was vaak bezig met schoonmaken, agressieve honden in bedwang houden en zakken dieetvoer sjouwen. Ik dacht in die periode vaak aan mijn eigen basisschooltijd. Aan hoe prettig ik die altijd heb ervaren en hoe leuk het me leek om zelf ook zo’n belangrijke rol in het leven van kinderen te spelen.

Dus besloot ik ontslag te nemen en in de zomer van 2006 begon ik met goede moed aan mijn opleiding aan de Pabo. Ik vond de studie voornamelijk saai en mijn stage erg zwaar. Maar ik begreep van mijn stagebegeleiders dat zij dat ook op die manier hadden ervaren en dat zij het werk uiteindelijk wel erg leuk vonden. Ik bikkelde door, haalde glimlachend mijn diploma in 2010 en ging direct aan het werk.

Werken met kinderen bevalt me heel goed. Ze zijn lief en grappig en het voelt altijd als een warme douche om ze na een tijdje weer te zien. Ook vind ik het een enorme uitdaging om de kinderen echt iets te leren. Er is niets leuker dan een kind een praktische tip geven en hem zo een vaardigheid te leren die hij eerst nog niet kon.

De eerste periode van mijn werk in het onderwijs vond ik voornamelijk geweldig. Ik was zo trots als een pauw om voor de klas te staan en hoewel ik het werk zwaar vond, gaf het me ook heel veel energie. De klas inrichten, de kinderen leren kennen en oudergesprekken voeren. Ik vond het allemaal even leuk.

teacher

Maar na een jaar of twee merkte ik dat dit toch ook niet de baan was waar ik oud mee zou worden. Ik merkte dat ik baalde van het niet-flexibel zijn in het onderwijs. Ik schreef fanatiek voor 20Something en moest veel superleuke persevents aan mijn neus voorbij laten gaan, omdat ik (natuurlijk!) niet weg kon voor de klas. Dat is hartstikke logisch, maar ik vond/vind het niet leuk. Ook vond ik alles om het daadwerkelijke lesgeven heen vrij zwaar. Urenlange vergaderingen, handelingsplannen schrijven en sportdagen voorbereiden: het hoort er natuurlijk allemaal bij. Maar dat zijn wel echt de onderdelen van het onderwijs die ik niet leuk vind.

Inmiddels werk ik parttime in het onderwijs. Dat bevalt me op het moment erg goed. Ik geniet heel erg van de dagen dat ik voor de klas sta en met de kinderen mag werken. Maar ik vind het ook fijn om de deur na mijn werkdagen weer achter me dicht te trekken en de school bewust even links te laten liggen.

En nu ben ik dus weer heel druk aan het denken wat ik met mijn andere potentiële werkdagen zou willen. Ik heb mijn diploma tot gewichtsconsulent en houd enorm van schrijven. Daar zou ik heel graag iets mee willen. Misschien in een combinatie, of misschien los van elkaar. Ik ben er dagelijks druk over aan het nadenken en hoop binnenkort een leuk plan te hebben. Dan kan ik mijn passies combineren met het leuke contact met de kinderen. Dat zou me geweldig lijken!

Heeft iemand nog een tip?

(Oh en WAUW wat is het lastig om een rechtenvrij plaatje over het onderwijs te vinden!)

  • Manon

    Ik ben in 2012 afgestudeerd aan de Pabo maar ik heb nog steeds geen vaste baan :(. Ik ben in het begin gaan invallen maar in 4 maanden tijd kon ik maar 5 dagen aan het werk, ik kan je vertellen: daar wordt niemand vrolijk van.. Ik ben zelf ook heel erg aan het twijfelen of ik verder wil in het onderwijs. Als ik geen juf meer wil zijn, wat wil ik dan wél? Zo moeilijk…

    14 december 2013 at 15:18 Beantwoorden

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.