to top

Mijn ultieme afvaltip

In juni (ja heel even voor mijn bruiloft) moest ik examen doen voor mijn cursus ‘Gewichtsconsulent’. Tegen mijn eigen verwachting in, haalde ik mijn diploma. Ik doe nog niets met mijn diploma, al zou ik dat wel graag willen. In ieder geval kan ik hier op mijn blog wel eens wat schrijven over gezonde voeding en eventueel over afvallen. In dit blogje wil ik vertellen over mijn ultieme afvaltip.

Ik ben een tijdje geleden in een halfjaar tijd ongeveer 8 kilo afgevallen. Dat was ruim 10% van mijn originele lichaamsgewicht: toch best een prestatie, al zeg ik het zelf! Door mijn eigen ervaring, in combinatie met mijn cursus, had ik een heleboel tips. Een hoop bevestigde clichés, maar ook enkele tips die zelf als een openbaring voor mij kwamen. Maar mijn echte ultieme afvaltip is er één waar ik nu nog steeds profijt van heb, zodat ik niet meer aankom. Ondanks dat ik toch weer regelmatig verleid word door een hamburger of een reep chocolade.

Ik kan iedereen namelijk aanraden om goed na te denken over wat je wilt eten. Dat lijkt logisch, maar ik durf te wedden dat maar heel weinig mensen dat écht serieus doen. Wat ik bedoel is dat je de avond van tevoren al na gaat denken over wat je de volgende dag gaat eten en dat in afgepaste porties klaarmaakt. Je bedenkt je ontbijt, je tussendoortjes en je lunch. Dit leg je dan allemaal klaar.

Voor mij heeft dit twee voordelen: ten eerste is het superfijn om je ontbijt, lunch en tussendoortjes al klaar te hebben liggen. Dat scheelt ’s morgens, als ik een zombie ben, tijd die ik langer in bed kan blijven liggen. Maar het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat je op deze manier bewust met eten bezig bent. Je maakt gezond eten voor jezelf klaar, zodat je in je lunchpauze niet in de verleiding komt een broodje kroket te bestellen.

Voordat ik zo gestructureerd at, was ik soms wel eens te lui om ’s morgens een gezonde lunch klaar te maken. Ik greep een paar boterhammen uit de vriezer, gooide die in een plastic zakje met een plakje kaas erbij. Klaar! Met als gevolg dat ik de rest van de dag een ontevreden gevoel hield. Ik keek niet uit naar mijn lunch en had om 10 uur echt al trek in een tussendoortje. Dan ging ik maar op zoek naar koekjes, chips of een verdwaalde Merci-chocolade op school.

aardbei

Ik kan dus iedereen aanraden om de avond van tevoren goed na te denken over wat je wilt eten. Bedenk wat je wilt ontbijten (leg daar desnoods alvast wat voor klaar), en wat je wilt lunchen. Een zelfgemaakt soepje of een salade is natuurlijk erg gezond! Daarnaast zorg je voor twee tussendoortjes. Voor rond 10 uur en 4 uur. Die zorgen ervoor dat je geen honger krijgt tussen de hoofdmaaltijden door, zodat je meer gaat eten of koekjes gaat graaien. Zorg dat je minstens één keer een vers stukje fruit neemt. Andere gezonde tussendoortjes: een aantal worteltjes, cherrytomaatjes of een stukje komkommer. Een handje walnoten. Een klein stukje pure chocolade (minimaal 70% cacao). Een gekookt eitje of een stukje gerookte kip zijn ook prima tussendoortjes. Zelf ben ik geen fan van voorverpakte ‘gezonde’ koeken. Daar zit namelijk altijd een flinke lading suiker in.

Hoewel ik dus nog geen geld verdien met mijn diploma ‘Gewichtsconsulent’, heb ik veel aan de cursus gehad. Heb jij nog een goede afvaltip?

  • Manon

    Oh dit klinkt me zo bekend in de oren! Ik volg nu 20 weken het programma van WeightWatchers en ben daarmee al 16 kilo kwijt. Het is meer een stok achter de deur en leren over gezonde porties en inderdaad wat jij zegt: PLANNEN! Ik plan ook een dag van te voren wat ik die dag erna ga eten, vaak zelfs voor meerdere dagen zodat ik niet elke dag naar de winkel moet voor boodschappen. Ik heb geleerd dat ik niet een bord van 400 gram pasta nodig heb (oeps!) maar dat je lichaam aan 200 gram meer dan genoeg heeft. Dus mijn tip is ook: kijk eens naar je porties (en dan niet de groente en fruit porties). Echt een leuk blogje heb je vandaag Betty 🙂

    8 december 2013 at 10:05 Beantwoorden
  • Marieke

    Ik ga het eens proberen… Ik moet nog een paar kilo en het lukt me maar niet, grrr.

    8 december 2013 at 14:24 Beantwoorden

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.